onsdag 11 november 2009

E.ON och Malmö stad satsar på elfordon



E-Mobility Malmö

E.ON satsar tillsammans med Malmö stad och Energimyndigheten 40 miljoner kronor i det treåriga samarbetsprojekter E-Mobility Malmö med syfte att stimulera användandet av elfordon.
Projektet innefattar bland annat inköp av 250 laddstolpar, 70 elbilar och 60 elcyklar/elmopeder. De första laddstolparna kommer installeras under 2010.

Utöver detta kan nämnas att Malmö Stad dessutom har beviljats runt 2,5 miljoner kronor ur Europeiska regionala utvecklingsfonden för att parallellt driva det egna elbilsprojektet Malmö Plug in City.


Seminariet i Malmö

Måndagen den 9 November anordnades ett halvdagsseminarium i Malmö kring E-Mobility. Syftet var att bjuda in aktörer i regionen som vill vara med att driva utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle. Elbil Sverige var på plats för att dokumentera händelsen. Nedan följer ett axplock av innehållet.

Göran Tillberg, chef för Innovation & Environment E.ON Sverige
Elbilar är inte hela lösningen, man måste kombinera med biogas och laddhybrider. Man tror sig kunna lyckas bra med projektet eftersom man ligger i fas med marknaden.

Stefan Montin, programchef Elforsk
Visionen är 600 000 elfordon i Sverige år 2020. Detta skulle medföra en ökning av elförbrukningen med 1%. Subventioner är nödvändiga då konkurrensen från förbränningsbilar är mycket hård. Elbilsprojektet kommer lyckas på grund av dagens klimatkrav och industripolitik, samt de nya aktörer som gett sig in i elfordonsbranschen.

Mats Alaküla, professor LTH, Senior specialist Volvo AB
Med hybridteknik kan bränsleförbrukningen på en bensinbil minskas med upp till 50%. Plugin-hybrider överskrider hindret med höga batterikostnader. En lovande framtida hybridteknik enligt Alaküla är "slide-in hybrid", dvs en bil som drivs med batteri och som ansluts till en strömkälla längs med vägen under körning. På så vis minskar behovet av energilagring i fordonet.

Stefan Jonsson, VD Garo
Garo satsar på hög tillgänglighet av billiga laddstolpar. Man drar nytta av sin långa erfarenhet av motorvärmaruttag för att skapa en robust laddstolpe. Stolpen är byggd av aluminium och ska vara lätt att återvinna. Garo har levererat 200 laddstolpar i år, sedan räknar man med att det blir tusentals. Stolparna finns i tre varianter med avseende på aktivering: P-automat, SMS eller nyckel.

Per-Olof Lindholm, E.ON Elnät Sverige AB
E.ONs främsta ansvar ska vara att leverera effekt till elbilsprojektet, inte leverera laddstolpar. Förnybar elproduktion och smartare elnät är grundförutsättningar för att el ska fungera som drivmedel. Det är mycket viktigt med samverkan mellan olika aktörer i samhället för att projektet ska lyckas.

Katarina Pelin, miljödirektör Malmö Stad
Malmö stad satsar stort på miljö och vill dra grön teknik till Malmö. Det är viktigt att Malmöborna får vara delaktiga i elfordonsprojektet. Framgångsfaktorn är att få med alla aktörer i samhället.

Allmänna synpunkter
Nyckelorden är samverkan, öppenhet och uthållighet. Alla aktörer måste samarbeta. Uthållighet krävs eftersom det tar lång tid. Det behövs attitydförändringar och ändrat beteendemönster. Styrmedel krävs, både statliga och kommunala. Man måste ta reda på vad folk vill ha. Det finns barriärer för att börja använda ny teknik. Tekniken måste lotsas fram med hjälp av stimulerande åtgärder under lång tid – det är statens uppgift.

Media:
http://www.eon.se/templates/Eon2TextPage.aspx?id=64078&epslanguage=SV
http://tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/malmo?videoId=1.1323334


Sven Forsberg

Share/Save/Bookmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar