Jag köpte bilen för att jag ville ha en ren elbil. Jag var inne på en Think t ex från början, men alla dessa enklare elbilar känns som att dom har lite för låga prestanda. Jag bor 2 mil från Linköping där jag jobbar, och åker delvis motorväg till jobbet. Vid kontakt med Think och flera andra leverantörer så visade det sig även svårt att få köpa en bil. När min son Pär visade Tesla Roadster som han hittat på nätet så var det bara att hitta motiv för att betala det
höga priset. Tesla Roadster gav allt jag ville ha av en elbil + en häftig sportbil (som ju är alla pojkars dröm).
I augusti 2008 beställde jag så en Tesla Roadster på nätet. Ungefär samtidigt fick vi (hela familjen) möjlighet att provköra en i Malmö, vilket bekräftade att detta var elbilen vi ville köpa. 24 september 2009 levererades bilen hem till mig. Leverans gjordes med en biltransport som kom från Tyskland. All svensk pappersexercis har jag sedan gjort själv så som ursprungskontroll, registreringsbesiktning osv. Allt tar pinsamt lång tid i Sverige. Andra Tesla-kunder i andra europeiska länder kan köra sina bilar direkt. Den 27 oktober fick jag äntligen möjlighet att ställa på bilen efter att den fått ett registreringsnummer och börja
använda den.
Hittills har jag inte hunnit köra så mycket, men det som slår en direkt är hur lättkörd bilen är. Det går snabbt att lära sig, t ex inbromsningen som uppstår när man släpper gasen. Då laddas batterierna medan bilen bromsas.
Bilen levereras med 2 laddare för 240 volt. En med vanlig stickpropp som kan användas för att ladda med 10, 13 eller 16 Ampere. Den består nästan bara av en sladd och är smidig att ha med i bilen. Den andra ansluts i ett 32 Ampere trefas uttag (det är bara en av faserna som
används) och kan ladda bilen med 10, 13, 16, 24 eller 32 Ampere. Som tillbehör finns en laddare som kan använda upp till 70 Ampere. Tiden som det tar att ladda bilen är proportionell mot strömmen som används. Använder man 70 A så tar det 3,5 timmar att ladda bilen från tom till full.
Jag äger andelar i ett vindkraftverk som förser mig med den el som behövs för att ladda bilen.
Alla som kommer i kontakt med bilen visar stort intresse för den, och många är förvånade att det går att bygga bilar som har dessa prestanda. Det finns en till Tesla Roadster i Sverige. Det är en sportmodell som är grön.
Genom att köpa Roadstern och berätta om det, så hoppas jag att jag kan vara en del av att skapa en grönare framtid. Jag tror inte på att mänskligheten kommer att kunna spara energi i tillräckligt stor omfattning, utan vi måste få möjlighet att konsumera rätt sorts energi.
-Framtiden är här!
Johan Sörliden
höga priset. Tesla Roadster gav allt jag ville ha av en elbil + en häftig sportbil (som ju är alla pojkars dröm).
I augusti 2008 beställde jag så en Tesla Roadster på nätet. Ungefär samtidigt fick vi (hela familjen) möjlighet att provköra en i Malmö, vilket bekräftade att detta var elbilen vi ville köpa. 24 september 2009 levererades bilen hem till mig. Leverans gjordes med en biltransport som kom från Tyskland. All svensk pappersexercis har jag sedan gjort själv så som ursprungskontroll, registreringsbesiktning osv. Allt tar pinsamt lång tid i Sverige. Andra Tesla-kunder i andra europeiska länder kan köra sina bilar direkt. Den 27 oktober fick jag äntligen möjlighet att ställa på bilen efter att den fått ett registreringsnummer och börja
använda den.
Hittills har jag inte hunnit köra så mycket, men det som slår en direkt är hur lättkörd bilen är. Det går snabbt att lära sig, t ex inbromsningen som uppstår när man släpper gasen. Då laddas batterierna medan bilen bromsas.
Bilen levereras med 2 laddare för 240 volt. En med vanlig stickpropp som kan användas för att ladda med 10, 13 eller 16 Ampere. Den består nästan bara av en sladd och är smidig att ha med i bilen. Den andra ansluts i ett 32 Ampere trefas uttag (det är bara en av faserna som
används) och kan ladda bilen med 10, 13, 16, 24 eller 32 Ampere. Som tillbehör finns en laddare som kan använda upp till 70 Ampere. Tiden som det tar att ladda bilen är proportionell mot strömmen som används. Använder man 70 A så tar det 3,5 timmar att ladda bilen från tom till full.
Jag äger andelar i ett vindkraftverk som förser mig med den el som behövs för att ladda bilen.
Alla som kommer i kontakt med bilen visar stort intresse för den, och många är förvånade att det går att bygga bilar som har dessa prestanda. Det finns en till Tesla Roadster i Sverige. Det är en sportmodell som är grön.
Genom att köpa Roadstern och berätta om det, så hoppas jag att jag kan vara en del av att skapa en grönare framtid. Jag tror inte på att mänskligheten kommer att kunna spara energi i tillräckligt stor omfattning, utan vi måste få möjlighet att konsumera rätt sorts energi.
-Framtiden är här!
Johan Sörliden
Grattis! Detta sätter en helt ny nivå för oss som går och tvekar. Jag har själv försökt att köpa en bil, men Teslan har känts som för mycket pengar (tills nu...). Jag är mycket intresserad av arbetet med att få in bilen till Sverige. Helt säkert kommer det att finnas en hel del bilar som inte dagens återförsäljare i landet vill ta in. Vi kanske kan sätta ihop en guide tillsammans? Vill dessutom bjuda in dig som testpilot i projekt BilEl.
SvaraRadera/Robert Roos (projektledare för projekt BilEl)
Verkar vara en underbar bil! Blir att sätta sig med en kikare i silon och hoppas få syn på den. :P
SvaraRaderaKul att få sen den live i lördagsmorse ute på Cloetta parkeringen!
SvaraRaderaHej
SvaraRaderaJag är sugen på att köpa en och har läst att den är ganska rymlig men undrar om den kan räcka till mig som är 2 meter lång ?