söndag 25 oktober 2009

En resa till Gimo Bruksgymnasium




Lördagen den 17 oktober 2009 mellan 10-15 var jag, Tommy Engkvist
inbjuden till Energi & klimatmässa i GIMO.
Det kom ett telefonsamtal från Marcus Jakobson som hade pratat med Tekniska Museet och villa ha tag i mig, om jag kunde ordna upp nån EL-bil till mässan. Klart jag ställde upp.

Jag startade tidigt ifrån Huddinge lördag morgon vädret var inte det bästa regn och blåst och naturligt var det motvind.
Jag stanna och laddade på lite på en shellmack där vänlig personal sa ok att låna en 3-fas kontakt. Efter lite morgonfika körde jag vidare upp mot Uppsala på motorvägen.

Några kilometer före avfarten till Knivsta stod en bil i högerkant med varningstriangel alldeles nära bilen. Såg ej någon person där så jag fortsatte och efter ett par 100 meter gick en äldre man med tom bensindunk, jag stannade upp han frågade om jag hade någon bensin som han kunde köpa av mig?
Men jag talade om att det var en ELbil jag körde blev han lite fundersam men tror ej att han förstod!.
Jag körde fram den äldre mannen till en Bränslemack i knivsta där han fick tanka sin extradunk. Körde tillbaka honom fram till motorvägen så skulle han gå tillbaka till sin Bensinslukande bil, och jag forsatte mot uppsala.

Kom fram till en Shellmack hörnet Vaksalagatan/TychoHedens väg där jag fick låna uttaget 3x16A till plastkvarnen. Forsatte efter fulltankat till GIMO Bruksgymnasium och var där vid stax efter 9-tiden.
Där De hade ordnat en plats med 3-fas ladduttag med skyllt Laddplats för Elbil.
Det blev en hel del intresserade som prata El-bilar under dagen. Jag dela ut Tidnngen om Elfordon som ELbil sverige gjorde för några år sen och korten "ELBILS-Djungeln".
Frågor som hur långt jag kunde köra på en laddning.. hur fort jag kunde köra... om det bara var ELmotor i bilen..vad det var för batterier.. om det kom nya batterier...ja det var en hel del frågor.

Det var en hel del andra utställare med vämepumpar från de flesta märken, solfångare pannor & ackmulatortankar mm. Segway Nordic var där, så de som ville fick prova på att åka Segway Personal Transporter.
Det tog slut vid 15-tiden då tog hemresan vid efter en trevlig dag med många samtal om EL-bilar och hade det slutade regna och blåsa så hem resan gick mycket bra. Totalt 32 mils körning denna dag. Vägmätaren på min Peuget Partner slog om till 90000km på vägen hem, körda mil på samma batterier.

Tommy Engkvist
EL-driver
Share/Save/Bookmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar