torsdag 29 oktober 2009

En Tesla har anlänt!


Jag köpte bilen för att jag ville ha en ren elbil. Jag var inne på en Think t ex från början, men alla dessa enklare elbilar känns som att dom har lite för låga prestanda. Jag bor 2 mil från Linköping där jag jobbar, och åker delvis motorväg till jobbet. Vid kontakt med Think och flera andra leverantörer så visade det sig även svårt att få köpa en bil. När min son Pär visade Tesla Roadster som han hittat på nätet så var det bara att hitta motiv för att betala det
höga priset. Tesla Roadster gav allt jag ville ha av en elbil + en häftig sportbil (som ju är alla pojkars dröm).

I augusti 2008 beställde jag så en Tesla Roadster på nätet. Ungefär samtidigt fick vi (hela familjen) möjlighet att provköra en i Malmö, vilket bekräftade att detta var elbilen vi ville köpa. 24 september 2009 levererades bilen hem till mig. Leverans gjordes med en biltransport som kom från Tyskland. All svensk pappersexercis har jag sedan gjort själv så som ursprungskontroll, registreringsbesiktning osv. Allt tar pinsamt lång tid i Sverige. Andra Tesla-kunder i andra europeiska länder kan köra sina bilar direkt. Den 27 oktober fick jag äntligen möjlighet att ställa på bilen efter att den fått ett registreringsnummer och börja
använda den.

Hittills har jag inte hunnit köra så mycket, men det som slår en direkt är hur lättkörd bilen är. Det går snabbt att lära sig, t ex inbromsningen som uppstår när man släpper gasen. Då laddas batterierna medan bilen bromsas.

Bilen levereras med 2 laddare för 240 volt. En med vanlig stickpropp som kan användas för att ladda med 10, 13 eller 16 Ampere. Den består nästan bara av en sladd och är smidig att ha med i bilen. Den andra ansluts i ett 32 Ampere trefas uttag (det är bara en av faserna som
används) och kan ladda bilen med 10, 13, 16, 24 eller 32 Ampere. Som tillbehör finns en laddare som kan använda upp till 70 Ampere. Tiden som det tar att ladda bilen är proportionell mot strömmen som används. Använder man 70 A så tar det 3,5 timmar att ladda bilen från tom till full.

Jag äger andelar i ett vindkraftverk som förser mig med den el som behövs för att ladda bilen.

Alla som kommer i kontakt med bilen visar stort intresse för den, och många är förvånade att det går att bygga bilar som har dessa prestanda. Det finns en till Tesla Roadster i Sverige. Det är en sportmodell som är grön.

Genom att köpa Roadstern och berätta om det, så hoppas jag att jag kan vara en del av att skapa en grönare framtid. Jag tror inte på att mänskligheten kommer att kunna spara energi i tillräckligt stor omfattning, utan vi måste få möjlighet att konsumera rätt sorts energi.
-Framtiden är här!




Johan Sörliden

Share/Save/Bookmark

söndag 25 oktober 2009

En resa till Gimo Bruksgymnasium




Lördagen den 17 oktober 2009 mellan 10-15 var jag, Tommy Engkvist
inbjuden till Energi & klimatmässa i GIMO.
Det kom ett telefonsamtal från Marcus Jakobson som hade pratat med Tekniska Museet och villa ha tag i mig, om jag kunde ordna upp nån EL-bil till mässan. Klart jag ställde upp.

Jag startade tidigt ifrån Huddinge lördag morgon vädret var inte det bästa regn och blåst och naturligt var det motvind.
Jag stanna och laddade på lite på en shellmack där vänlig personal sa ok att låna en 3-fas kontakt. Efter lite morgonfika körde jag vidare upp mot Uppsala på motorvägen.

Några kilometer före avfarten till Knivsta stod en bil i högerkant med varningstriangel alldeles nära bilen. Såg ej någon person där så jag fortsatte och efter ett par 100 meter gick en äldre man med tom bensindunk, jag stannade upp han frågade om jag hade någon bensin som han kunde köpa av mig?
Men jag talade om att det var en ELbil jag körde blev han lite fundersam men tror ej att han förstod!.
Jag körde fram den äldre mannen till en Bränslemack i knivsta där han fick tanka sin extradunk. Körde tillbaka honom fram till motorvägen så skulle han gå tillbaka till sin Bensinslukande bil, och jag forsatte mot uppsala.

Kom fram till en Shellmack hörnet Vaksalagatan/TychoHedens väg där jag fick låna uttaget 3x16A till plastkvarnen. Forsatte efter fulltankat till GIMO Bruksgymnasium och var där vid stax efter 9-tiden.
Där De hade ordnat en plats med 3-fas ladduttag med skyllt Laddplats för Elbil.
Det blev en hel del intresserade som prata El-bilar under dagen. Jag dela ut Tidnngen om Elfordon som ELbil sverige gjorde för några år sen och korten "ELBILS-Djungeln".
Frågor som hur långt jag kunde köra på en laddning.. hur fort jag kunde köra... om det bara var ELmotor i bilen..vad det var för batterier.. om det kom nya batterier...ja det var en hel del frågor.

Det var en hel del andra utställare med vämepumpar från de flesta märken, solfångare pannor & ackmulatortankar mm. Segway Nordic var där, så de som ville fick prova på att åka Segway Personal Transporter.
Det tog slut vid 15-tiden då tog hemresan vid efter en trevlig dag med många samtal om EL-bilar och hade det slutade regna och blåsa så hem resan gick mycket bra. Totalt 32 mils körning denna dag. Vägmätaren på min Peuget Partner slog om till 90000km på vägen hem, körda mil på samma batterier.

Tommy Engkvist
EL-driver
Share/Save/Bookmark