En solig måndag beger jag mig till The Electric Car Company, ett litet konverteringsföretag med kontor på Park Lane i London. Om sanningen ska fram ligger kontoret inte bland alla de andra pråliga bilhallarna som jag först trodde, utan närmare bestämt på andra sidan gatan precis bredvid ett underjordiskt parkeringsgarage (se karta).
Bilen i fråga heter Ev'ie och är en elkonverterad Citroën C1. Bilarna köps in direkt från Citroën. Väl på plats byts de bensin-relaterade delarna ut mot ett egenutvecklat elektrisk drivsystem. Arbetet utförs i en konverteringsanläggning utanför London.
Utrustning och säkerhet
Ev'ie saknar tyvärr A/C, men har elvärmare som standard. För övrigt återfinns samma standardutrustning som i bensinvarianten av C1: servostyrning, ABS-bromsar, stereoanläggning för att nämna några.
Man har behållt växellådan och låst denna i tvåans växel. Växelspaken kan ställas i två lägen: fram och back. Bredvid växelspaken sitter en knapp för att navigera i den inbygda informationsdisplayen där man kan se batteristatus, strömuttag, cellspänningar, mm.
Laddning sker via en CEE-kontakt som sitter bakom tanklocket. I det engelska utförandet är laddningen begränsad till 13A vid 220 VAC och då tar en hel laddning 6 timmar.
Prestanda
Räckvidden sägs vara mellan 97 km och 121 km och beror helt på hur bilen körs. Mjuk körning och maximalt utnyttjande av generatorbromsningen förlänger räckvidden. Hastigheten är begränsad till 97 km/h.
Motorstyrningen är effektbegränsad för att förlänga räckvidden och detta gör att accelerationen är begränsad till en nivå som fungerar bra i stadstrafik, men kommer inte passa dem som vill kunna köra om andra bilar på en motorväg. Personer med normalt mjuk körstil kommer troligtvis inte besväras av detta.
Körupplevelse
C1 Ev'ie påminner mycket om en vanlig bil vid körning, och det är lätt att glömma att man sitter i en elbil. Eftersom kupén redan är ljudisolerad från motorrummet hörs inte minsta ljud från motorn, och körningen upplevs som väldigt mjuk. Så fort man släpper på gaspedalen aktiveras generatorbromsen som laddar upp batterierna, och så länge man bara behöver sakta ner finns det ingen anledning att använda de riktiga bromsarna.
Tillgänglighet
C1 Ev'ie kan beställas i högerstyrt utförande i Storbritannien redan idag, och man räknar med att bilen ska vara EU-godkänd i September/Oktober 2009 för försäljning i resten av Europa.
Pris inklusive moms är just nu
Skönt att Ni avstår från att publicera Renaults pressmeddelande om Elbilar nyligen. Jag har lagt upp det på bloggen Miljöinnovation med rubriken: Världsrekord i företagsintern historielöshet: http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/renault-elbil
SvaraRaderaJust nu pågår omröstning om sommarens bästa miljönyhet. En av de nominerade kandidaterna är filmen "Who killed the electric car? http://evolveu.bloggsida.se/miljoinnovationer/sommarbast
MVH
Erik Sandström